Broken Wings:/ Catch me when i fall?

Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Milla - 18 maj 2008 22:42

Jag har många gånger funderat på just det här om gott och ont hos människor :s Föds vissa människor onda, är det förutbestämt innan man ens föds?

Man kan ju ställa sig funderingen om och om igen men det enda jag kan komma i på är iaf att jag helt ärligt kan säga att jag INTE tror att man föds ond. Ondska föds i fördömandet av sig själv och andra, vilket jag också gjort tyvärr hm alltså fördömt mig själv ibland då jag va yngre. Men jag växte upp och insåg att om jag inte stod upp för mig själv om andra fördömde mig, vem skulle då göra det?


Jag tror att man formas av sin uppväxt speciellt dom första åren i sitt liv. Om man nu tex har en trasig uppväxt som jag nu väljer att kalla då och inte har några anknytningspersoner i vuxen ålder som kan stå upp för en då man är liten .

Om man inte har någon som man kan lita på allt bara rasar för en, om man inte har någon som man kan lita på då dom som står en närmast sviker.

Hur ska man då kunna lära sig vilka normer som är rätt och fel om man inte  har någon nära anknytningsperson som man bara kan lita på i alla väder. En person som man bara kan krypa upp till och känna förtroende för.


Man säger att man inte kan skylla på att man har haft en dålig barndom som ett försvar för sitt dåliga beteende som vuxen.

Jag tror att i många fall så handlar det inte om att man använder det som försvar för att man haft en dåligt uppväxt, utan att det handlar om dom normer och regler som man aldrig fått chansen att lära sig som liten  och blockeringar för att kunna ta emot förändringar som tonåring för att sen föra vidare sitt dåliga beteende som vuxen.


Kan man lära gamla hundar att sitta ? Hm jag vet inte för jag e så dåligt insatt i det, men jag vet av erfarenhet att det finns dom som kan lära sig att bli en respektfull vuxen människa än fast man haft en dålig uppväxt.


Om man har en trasig uppväxt men har andra förutsättningar. om man har anknytningspersoner som kan stå vid din sida då broar brister. Då du har ett nätverk runtomkring som kan skydda den som far illa, har man bättre förutsättningar för att kunna få lära sig normer av rätt och fel ? Om man har människor runt sig som kan hjälpa dig att bygga upp din sjävkänsla så pass mycket då du är liten och visa dig att vissa vuxna sviker inte osv


Om man har någon som kan bygga upp det så att du som vuxen kan sätta upp handen och säga "hit men inte längre" och kunna säga högt för dig själv "jag kan välja att gå för jag behöver inte bli behandlad illa"

Presentation


► Play the moment

▌▌ Pause the memories

■ Stop the pain

◄◄ Rewind the happines


I´m a lover not a hater

Omröstning

Varför väljer du att INTE kommentera vissa inlägg somdu läser i andras bloggar ??
 Ointressant
 Orkar inte
 Vet inte
 Jag vill men vet inte vad jag ska skriva?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lämna ett fotstamp ;)


Ovido - Quiz & Flashcards